28 December 2010

persahabatan itu apa ?


hey hey , awak awak na tau tak ? nak tak ? nak la nak laa . haha (gedik) act kan kan . saya kan kan . alaa bosan la awak . haha . bosan gilo nih . nak update entry . tenga update la nih tapi kan kan takde idea . huahua . awak awak bagi lah saya idea . LOL . okay dah dah takyah na ber saya awak sangat lah kan . haha . weyyy bosan la bitch . pffttt . haha , aku dah ade topik dah . lalala . 

apa itu sebuah persahabatan ? hah . korang tau ape maksud persahabatan ? mesti tak tau kan kan ? hambikk !! aku na terangakan sikit what is the meaning of persahabatan . okay here we go .

Persahabatan itu memang indah jika kita mempunyai kawan yang sama hobi, aktiviti dan apa sahaja yang kita atau dia lakukan, masing-masing sama bertolak-ansur.

sahabat , kawan , rakan .
mesti kita semua pasti sudah mempunyai tali Persahabatan, kan ?
tapi adakah korang tau ape erti persahabat ?
persahabatn mempunyai pelbagai maksud , cara , bagaimana .
Persahabatan itu dimulai dari perasaan
Kemudian beralih pada kepercayaan

Persahabatan terjalin karena perasaan kita sudah menyatu dengan orang yang sudah dianggapnya mempunyai kesamaan, sedangkan perbedaan dijadikan sebagai bukti bahwa diantara Persahabatan akan selalu terdapat ketidaksamaan. betol kan ? 
renung renungkan lah :)

mungkinkan persahbatan yang korang jalinkan itu akan berkekalan selama lamanya ?
.
.
.
.
.
semestinye saja Persahabatan itu akan terus terjalin jika Persahabatan itu sendiri di bina sebaik-baiknya  tapi yang dipertanyakan adalah sanggupkah kita betul betul melaksanakannya jika suatu waktu perasaan kita terluka dan kepercayaan pun ternodai akan Persahabatan itu sendiri ?
selamat merenungkanye ;D

Persahabatan yang sejati akan selalu terjalin walau apa pun yang terjadi
Jika perasaan dan kepercayaan sudah ternodai  tetap saja Persahabatan akan tetap ada karena dilubuk hati yang paling dalam telah tertanam perasaan kasih sayang yang takkan mungkin senang terhapus mcm tuh je, kepedihan memang akan selalu dirasakan tapi kasih sayang yang telah terbina akan selalu menguatkan perasaan kita dan Persahabatan itu sendiri akan tetap terjalin sampai akhir hidup kita.

"Persahabatan itu seperti tangan dengan mata..
Saat tangan terluka, mata menangis...
Saat mata menangis, tangan menghapusnya.."

Apa yang kita alami demi sahabat kadang-kadang melelahkan dan anoyying, tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah. Persahabatan sering menyuguhkan beberapa cubaan, tetapi persahabatan sejati boleh mengatasi dugaan itu bahkan bertumbuh bersama karenanya.

Friendship colored with various experiences joy and sorrow, comfort-harm, attention-let down, ignored ... he hears assisted-rejected, but all these have never intentionally done with the purpose of hatred.

Persahabatan diwarnai dengan berbagai pengalaman suka dan duka, dihibur-disakiti, diperhatikan-dikecewakan,didengar-diabai… dibantu-ditolak, namun semua ini tidak pernah sengaja dilakukan dengan tujuan kebencian.

Seorang sahabat tidak akan menyembunyikan kesalahan untuk menghindari perselisihan, justru karena kasihnya ia memberanikan diri menegur apa adanya. Sahabat tidak pernah membungkus pukulan dengan ciuman, tetapi menyatakan apa yang amat menyakitkan dengan tujuan sahabatnya nak berubah.

Proses dari teman menjadi sahabat membutuhkan usaha pemeliharaan dari kesetiaan, tetapi bukan pada saat kita membutuhkan bantuan barulah kita memiliki motivasi mencari perhatian, pertolongan dan pernyataaan kasih dari orang lain,tetapi  ia beriinisiatif memberikan dan mewujudkan apa yang diperlukan oleh sahabatnya.

Kerinduannya adalah menjadi sebahagian dari kehidupan sahabatnya, sebab tidak ada persahabatan yang diawali dengan sikap ego ..

Everyone need a true friend but not everyone got it . Many people who have been enjoying the beauty of friendship, but some are so devastated by his best friend betrayed.
.
.
.
.
.
Menurut David J. Lieberman, Ph.D, senyum (ikhlas), mengandung 4 hal penting: kepercayaan diri, kegembiraan, antusiasme, dan penerimaan. Kamu tersenyum (mekar, ikhlas dari hati) memperlihatkan bahwa kamu yakin dengan diri kamu dan keadaan sekitarmu. Kamu tersenyum, berarti kamu menunjukkan pada orang-orang di sekitarmu bahwa kamu menganggap mereka menyenangkan (dan setiap orang pasti merasa senang kalau dianggap menyenangkan). Kamu tersenyum, kamu menyiratkan bahwa kamu tulus menerima dia apa adanya.

"Sesuatu akan menjadi sangat berharga saat kamu sudah kehilangannya.”


p / s : betul ke ape yang aku melalut nih ? haha . renungkan lah . hah yang dah bace tuh rajin rajin lah tekan button like tuh kalau tak korangsakit perutlaa nati . haha :P

http://themyraamyghah.blogspot.com ♫♫